Blog - Akademia Ulamex

Aluminium w przemyśle motoryzacyjnym

Aluminium w przemyśle motoryzacyjnym

 


 Spis treści:


Zalety stopu aluminium
Pierwsze zastosowania aluminium w transporcie
Konstrukcje aluminiowe w pierwszych samochodach
Zastosowanie aluminium w przemyśle motoryzacyjnym


 

Zalety stopu aluminium

Ponad trzy tysiące lat temu umownie rozpoczęła się na świecie era żelaza, kiedy to ludzkość nauczyła się korzystać z rud i tworzyć stal. Do dziś trudno wyobrazić sobie świat bez produktów stalowych, ale stopniowo na arenę wkraczają także inne materiały. Rosnącą popularnością cieszy się ruda glinu, która wykorzystywana jest do produkcji aluminium. Choć ten materiał znany jest od wieków, dopiero przed ponad 100 laty opracowano technologie pozwalające na jego opłacalne przetwórstwo. Niewiele później zaczął się flirt aluminium z przemysłem motoryzacyjnym.

Aluminium ma cechy, których brakuje czarnej stali i uznawane są one za jej wady. Do najważniejszych właściwości należy odporność na działanie wilgoci i brak zmian korozyjnych. Ponadto aluminium jest odporne na działanie lekkich kwasów, a także zmiennych temperatur czy promieni słonecznych. Takie cechy pożądane są nie tylko w motoryzacji, dlatego wpływają na stały wzrost popularności tego materiału.

Jednak główną zaletą, która wprowadziła ceowniki z aluminium i inne profile do motoryzacji jest masa. Waga blachy aluminiowej jest prawie trzykrotnie lżejsza niż taka sama blacha wykonana ze stali. Ponadto, dzięki zastosowaniu dodatków krzemu czy magnezu, poprawiono parametry wytrzymałościowe aluminium, zachowując niewielką wagę tego materiału.

 


Ceowniki |  fotowoltaika  |  Aluminium


 

Pierwsze zastosowania aluminium w transporcie

Właściwości aluminium natychmiast skojarzono ze środkami transportu, którym najbardziej zależy na obniżeniu wagi. Zanim aluminium trafiło do samochodów, zastosowano je w przemyśle lotniczym i to już w pierwszym egzemplarzu. Elementy aluminiowe w silniku miał samolot braci Wright, którzy wykonali pierwsze historyczne udane loty w 1903 roku. Czy można wyobrazić sobie lepszy debiut dla nowego stopu?

Niewielka waga materiału w zestawieniu z jego trwałością i przystępnym kosztem produkcji zainteresowała rozwijający się przemysł lotniczy. Już w 1917 roku zastosowano niektóre poszycia z blach aluminiowych w samolotach Junkers J4 produkowanych na masową skalę. Następnie poszycia aluminiowe pojawiały się na kolejnych modelach samolotów, w tym rodzimym Łosiu, czyli bombowcu PZL P37, który całą zewnętrzną powłokę pokrytą miał właśnie blachą aluminiową.


 

SZYBKIE ZAPYTANIE

Na zapytania odpowiadamy w godzinach 7-16 od Poniedziałku do Piątku.

 

 

Konstrukcje aluminiowe w pierwszych samochodach

Przemysł motoryzacyjny równie szybko zauważył możliwości zastosowania tego materiału. Pierwszym modelem, w którym poszycie całkowicie zostało wykonane z aluminium, był Bugatti type 10 wyprodukowany na początku XX wieku. Następnie poszycia stosowano też w inny modelach. Lekkie stopy aluminiowe pomagały rozwiązywać szereg problemów związanych ze sporą wagą ówczesnych silników. Materiał ten wykorzystywano do tworzenia bloków silnika i ich podzespołów. Jednak szybko profile zaczęto wykorzystywać do budowy nadwozia. Pierwszym samochodem, którego konstrukcja samonośna w całości wykonana została z ceowników aluminiowych, było Audi A8 z 1994 roku.


 

Zastosowanie aluminium w przemyśle motoryzacyjnym

Po garści faktów historycznych, pora wrócić do współczesności. Aluminium obecnie nadal bardzo chętnie stosowane jest w samochodach. Cenione jest przede wszystkim za trwałość niewiele mniejszą, od stali, a jednocześnie znacznie przewyższającą wszystkie tworzywa sztuczne. Ponadto w obliczu coraz ostrzejszych norm ograniczenia emisji spalin, samochody muszą być coraz lżejsze. To także przestrzeń do zastosowania aluminium, które może obniżyć wagę samochodu nawet o kilkadziesiąt procent.

Profile aluminiowe bardzo chętnie stosowane są do tworzenia konstrukcji nośnej nadwozia. Ponadto ten materiał wykorzystywany jest do produkcji układów chłodzenia, misek olejowych i większości osłon. Coraz chętniej z nowoczesnych ulepszonych stopów korzystają producenci silników. Ceowniki z aluminium stosowane są też w częściach samochodu, które mają za zadanie pochłanianie energii powstającej w wyniku kolizji. Blachy aluminiowe wykorzystuje się do zabudowy miejsc najbardziej narażonych na korozję, czyli błotników, klap czy drzwi. Często materiał ten trafia także do wewnątrz samochodów, gdzie może tworzyć konstrukcję foteli oraz bywa wykorzystywany do wykończenia wnętrza.

W motoryzacji aluminium stosowane jest nie tylko do tworzenia konstrukcji samochodów osobowych. Można spotkać je powszechnie w pojazdach ciężarowych, dostawczych i specjalnych. Z ceowników aluminiowych i innych profili tworzy się zabudowy na plandeki w pojazdach ciężarowych. Także z aluminium wykonywane są burty w ciężarówkach oraz większość konstrukcji przyczep i lawet. Często w pojazdach specjalnych tworzonych na zamówienie wykorzystuje się właśnie ten materiał, zastępując nim stal.

W światowej metalurgii stale prowadzi się próby i badania polegające na dodawaniu do aluminium różnych uszlachetniaczy stopowych. W ten sposób uzyskuje się jeszcze lepsze parametry wytrzymałościowe, zachowując jednocześnie niewielką wagę tego materiału. Rosnąca ilość różnorodnych stopów i ciągły rozwój sprawiają, że przyszłość stoi otworem przed tym materiałem. Także hurtownia stali Ulamex oferuje różne stopy aluminium, które można zastosować nie tylko w motoryzacji, ale również w pracach wokół domu.

 

Do góry

Zobacz też:


 Czy aluminium rdzewieje? |  Zastosowania rury aluminiowej  |  Ceowniki i ich rola


 


Platforma jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium